Web Analytics Made Easy - Statcounter

 نشست خبری «جایزه سال استیکر» همزمان با روز جهانی استیکر روز دوشنبه با حضور میثم عسگری مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه، سیدمسعود شجاعی طباطبایی دبیر جایزه، بهرام عظیمی رییس هیأت داوران جایزه سال استیکر و محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرا اندیشه در این فرهنگسرا برگزار شد.

دبیر جایزه سال استیکر نیز سخنان خود را با ابراز تسلیت به مناسبت وقایع اخیر و همچنین جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی به ملت ایران آغاز کرد و در ادامه درباره اهمیت پرداختن به موضوع استیکر در این جایزه بیان کرد: شبکه اجتماعی «آی گپ» برای تولید استیکرهای بومی به این موضوع ورود پیدا کرده است که این اتفاق بسیار خوبی است که  البته ما دوست داشتیم که برای واژه «استیکر» هم واژه مناسب فارسی پیدا کنیم که در حال حاضر واژه شکلک و برچسب را معادل آن در نظر گرفته اند که واژه مناسبی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدمسعود شجاعی طباطبایی افزود: استیکرهای موجود در فضای مجازی با فرهنگ ایرانی و ملی ما بسیار نامأنوس است و بنابراین نیاز به پرداختن به این موضوع احساس می شد.

وی با اشاره به اهمیت برگزاری این جایزه بیان کرد: با توجه به فراگیر شدن استفاده از فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند در کشورمان بحث پرداختن به استیکرها نیز مطرح می شود. گاهی با استیکرهایی در فضای مجازی روبرو هستیم که به خوبی احساس ما را منتقل نمی کند و شکل شرقی یا غربی دارند که با فضای فرهنگی کشور ما غریبه است به همین دلیل از سال گذشته تصمیم گرفتیم که به کمک هنرمندان استیکرهایی را طراحی کنیم که برخاسته از فرهنگ ملی و بومی ما باشد که آقای شجاعی طباطبایی از این ایده ما بسیار استقبال کردند و با توجه به کیفیت بسیار خوب آثار ارسالی امیدواریم که در ادامه نیز جشنواره خوبی را داشته باشیم.

دبیر جایزه سال استیکر با اشاره به ترکیب هیات داوران این مسابقه اظهار کرد: تیم انتخاب آثار و داوری متشکل از بهرام عظیمی، علی رادمند، محمد تهرانی نصر، امیر ایماغیان و بنده کار داوری آثار را در دو مرحله انجام دادیم و امروز نیز داوری نهایی با حضور بهرام عظیمی، علی رادمند و بنده انجام می شود.

وی افزود: بر اساس فراخوان قرار بود که شرکت کنندگان در 5 حالت گریه، خنده، دوست داشتن، عصبانیت و لایک آثارشان را ارسال کنند که مرحله اول داوری آثار انجام شد و از میان 131 مجموعه اثر ارسالی، 50 مجموعه 5 تایی انتخاب شد و در فرصتی که در اختیار داشتند این مجموعه ها کامل شد و در بسته های 20 تایی از سوی هنرمندان ارائه شد.

شجاعی درباره جوایز این مسابقه هم گفت: جوایز این مسابقه به  50 برگزیده راه یافته به نمایشگاه شامل مبلغ 2 میلیون تومان بود و به سه برنده اصلی نیز به ترتیب مبالغ 13 میلیون تومان، 10 میلیون تومان و 7 میلیون تومان اهدا خواهد شد که در انتخاب این آثار نیز به روز بودن و تازگی آن و همچنین مبتنی بودن بر فرهنگ ایرانی و بومی ما از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و علاوه بر این قابل فهم بودن، نوآوری و خلاقیت و همچنین استفاده از تکنیک های مناسب نیز از دیگر نکات حائز اهمیت در این داوری هاست.

وی همچنین از اضافه شدن جایزه مردمی به این جوایز خبر داد و گفت: جایزه مردمی شامل مبلغ 5 میلیون تومان است و به اثر برگزیده از نگاه مردم اختصاص خواهد یافت.

شجاعی گفت: ما در فرهنگ ایرانی خود گنجینه بسیار غنی از داستان ها، اسطوره ها، حماسه ها و همچنین شخصیت های معاصر داریم که می توانند در طراحی این استیکرها مورد استفاده قرار بگیرد.

وی در ادامه پرداختن به این موضوع را حرکت تازه ای در راستای خلق استیکر برای فضای مجازی از سوی پیام رسان آیگپ عنوان کرد و گفت: امیدوار هستیم که این حرکت تازه همچنان استمرار داشته باشد.

شجاعی طباطبایی هم در ادامه بیان کرد: فراخوان ما محدود به کارتونیست ها وکاریکاتوریست ها نبود و از انیماتورها، طراحان، نقاشان و تصویرسازان هم دعوت شده بود و به نظر من هنرمندان انیماتور که با موضوع حرکت در آثار بیشتر سروکار دارند، آثار بهتری را به این مسابقه ارسال کرده بودند و موفق تر بودند.

ایده پردازی جایزه یک سال پیش صورت گرفت 

مدیرعامل آیگپ و رییس جایزه سال استیکر در  نشست با ابراز تسلیت به مردم ایران به مناسبت سوگواری برای جانباختگان حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی، گزارشی از چگونگی ایده پردازی و برگزاری جایزه سال استیکر ارائه کرد و گفت: ایده پردازی جایزه سال استیکر از سوی پیام رسان آیگپ حدود یک سال پیش صورت گرفت  و با همکاری دوستانمان در حوزه کارتون وکاریکاتور در حال برگزاری است.

میثم عسگری در ادامه یادآور شد: امروز بعد از جلسه داوری، مردم می توانند برای بخش جایزه مردمی آثار منتخب خود را در پیام رسان آیگپ انتخاب کنند که این جایزه در مراسم اختتامیه به برگزیده نهایی اهدا می شود.

وی همچنین از رونمایی فیچر استیکر متحرک آیگپ در روز اختتامیه این مسابقه روز 30 دی ماه در فرهنگسرای اندیشه خبر داد و گفت: برای نخستین بار از استیکر متحرک آیگپ که تاکنون در هیچ پیام رسان داخلی دیگری سابقه نداشته است، در روز اختتامیه رونمایی خواهیم کرد.

عسگری در بخش دیگری از سخنانش به اعلام کرد که استیکرهای تولید شده را با نگاهی فرهنگی در اختیار دیگر پیام رسان های داخلی نیز قرار خواهد گرفت.

رییس جایزه سال استیکر  از ارائه کارت هدیه دیجیتالی از سوی پیام رسان آیگپ با همکاری بانک پارسیان خبر داد و گفت: ارائه این کارت هدیه دیجیتالی در راستای توجه به اهداف محیط زیستی و حذف کاغذ صورت می گیرد که این کارت هدیه با استیکر همراه است و تا زمانی که باز نشده است قابلیت ارسال برای دیگران را دارد و امیدوار هستیم که بتوانیم  این کارت هدیه دیجیتالی را تا پایان سال و به مناسبت نوروز عرضه کنیم.

 استیکرهایی با ویژگی بومی و فرهنگی کشور باید ساخت

رییس هیات داوران جایزه سال استیکر با اشاره به اهمیت موضوع جایزه سال استیکر اظهار کرد: این مسابقه به نظرم جذاب تر از جشنواره های کاریکاتور است به این دلیل که همه مردم با این تصاویر و استیکرها در فضای مجازی و تلفن های همراه هوشمند سروکار دارند و بنابراین به راحتی با آنها می توانند ارتباط برقرار کنند و فکر می کنم نمایشگاه آثار این مسابقه نیز با استقبال مردم روبرو خواهد شد به این دلیل که برای ساخت این استیکرها از ویژگی های بومی و فرهنگی کشور خودمان مثل ننه سرما، حاجی فیروز، توپ های پلاستیکی فوتبال بچه ها و ... استفاده کرده اند که به نظرم برخی از آنها واقعا شاهکار است.

بهرام عظیمی نیز در سخنان خود با ابراز تسلیت به مردم ایران برای حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی بیان کرد: سال گذشته که درباره ایده برگزاری این جایزه صحبت هایی انجام شد، هیچ امیدی نداشتم که جشنواره خوبی برگزار شود به این دلیل که موضوع آن بسیار دشوار است و مثل دیگر جشنواره های کارتون وکاریکاتور نیست به این دلیل که باید 20 حالت مختلف طراحی شود و این کار را برای هنرمند سخت می کند و به همین دلیل اگر من هم در تیم داوری نبودم، شاید فکر شرکت در این مسابقه به سرم نمی زد چرا که این توانایی را در خود نمی دیدم اما با وجود همه بدبینی هایی که نسبت به موفقیت این مسابقه داشتم، وقتی آثار ارسالی را برای داوری مشاهده کردم واقعا شگفت زده شدم و به نظرم آثار نمایشگاه از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بود و نمایشگاه بسیار خوب و کاملا حرفه ای است که کار انتخاب آثار برتر را هم برای تیم داوری دشوارتر می کند.

وی همچنین تصریح کرد: برخی از طراحی ها امکان اجرایی نداشت و برخی آثار در سایز بزرگ بسیار خوب بودند ولی برای تبدیل شدن به استیکرهای کوچک قابلیت خود را از دست می دادند و بنابراین این ویژگی هم از جمله نکاتی بود که باید به آن توجه می کردیم.

عظیمی در ادامه گفت: بسیاری از شرکت کنندگان این جشنواره از میان کارتونیست ها وکاریکاتوریست ها نبودند و اتفاقا کارهای بسیار خوب و شاخص را کسانی طراحی کرده بودند که ما آنها را نمی شناختیم.

وی همچنین این آثار را دارای ارزش معنوی دانست و با اشاره به لزوم استفاده از کالای داخلی بیان کرد: این مسابقه و آثاری که ارایه می شود تنها جایی است که مردم با علاقه و افتخار دوست دارند از نمونه های ایرانی استفاده کنند.

از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم

محمدمیثم میثمی رییس فرهنگسرای اندیشه نیز سخنانش را با ابراز تسلیت به وقایع اخیر در  کشور آغاز کرد و گفت: فرهنگسرای اندیشه به نمایندگی از سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران به منظور حمایت از فرهنگسازی در زمینه موضوعی که نبود آن احساس می شد، در کنار یک پیام رسان داخلی قرار گرفت که لزوم پرداختن به این موضوع را می توان در جهت گیری پیام رسان های خارجی در مسائل اخیر کشور و فیلتر شدن آنها دید و ما هم بر خود لازم دیدیم که از ظرفیت و استعداد جوانان کشورمان حمایت کنیم.

بخش بعدی این مراسم به پرسش و پاسخ اختصاص یافت که میثم عسگری در پاسخ به سوالی درباره تعداد یوزرهای پیام رسان آیگپ بیان کرد: ما 5 میلیون یوزر ثبت نام شده داریم و حدود یک میلیون و هشتصد هزار یوزر نیز در ماه فعالیت دارند.

عظیمی هم در پاسخ به سوال دیگری درباره  احتمال سواستفاده از استیکرهای طراحی شده بیان کرد: ما سراغ موضوعات مذهبی نرفتیم و به ایموجی ها هم که در همه دنیا استانداردهایی دارد نپرداخته ایم و بنابراین نباید به این موضوع از این زاویه نگاه کرد که ممکن است مورد سواستفاده قرار بگیرد.

عسگری هم در پاسخ به سوال دیگری توضیح داد: ایموجی ها استانداردی را دارند ودارای پروتکل بین المللی هستند که ما هم سراغ آنها نرفته ایم ولی در بحث استیکر دست ما کاملا باز است و می توانیم بر اساس فرهنگ بومی و ملی خودمان استیکر طراحی کنیم.

وی همچنین پرداختن به این موضوع را در راستای فرهنگسازی در فضای مجازی کشور دانست و گفت: قصد ما ترویج کارکترهای کاملا ایرانی در قالب استیکر است و این را وظیفه خود دانستیم.

عظیمی درباره نوع داوری آثار توضیح داد: برخی از معیارها لازم است که در داوری آثار لحاظ شود که جزو اصول مسابقه است و برخی هم سلیقه ای است که سلیقه ها در داوری نهایی بیشتر اتفاق می افتد اما به نظر من تصویرگران آثار بسیار جذاب تری را در این مسابقه ارایه کرده بودند.

نمایشگاه آثار راه یافته به جایزه سال استیکر روز شنبه 28 دی ماه در فرهنگسرای اندیشه  و مراسم اختتامیه آن نیز ساعت 15روز 30 دی ماه 98 در همین فرهنگسرا برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها کارتونیست هنرهای تجسمی شبکه اجتماعی مجازی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کارتونیست هنرهای تجسمی شبکه اجتماعی مجازی کارتونیست هنرهای تجسمی شبکه اجتماعی مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۴۹۹۱۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پدر، مادر، ما متهمیم ...

وقتی در اتوبوس انسان‌هایی را می‌بینی که بعد از دوران پرتلاطم کرونا علیرغم مریضی هنوز با ماسک و دستمال بیگانه‌اند و با عدم رعایت خود ده‌ها نفر را در این شرایط سخت درگیر بیماری می‌کنند ، وقتی در کوچه تنگ ، با ماشین کنار می‌کشی تا ماشین روبرو بدون دردسر عبور کند و در ادامه نگاه طلبکارانه را دشت می‌کنی، وقتی در جشن چهارشنبه‌سوری ،به جای آتش بازی و جشن و شادی و استفاده از وسایل امن امروزی با مواد محترقه وحشتناک و خطرناک جشن تاریخی با فوت بیش از ۲۰ نفر و مشکلات بیمارستانی بیش از ۲۰۰۰ نفر را نظاره می کنی ، وقتی در عصر حاضر هنوز بنا به عدم رعایت بدیهیات و اصول اولیه بهداشت فردی باید با بوی نامطبوع و کثیفی بسوزی و بسازی ، وقتی در زندگی امروزی هنوز اصول اولیه آپارتمان نشینی را جانیفتاده می‌بینی ، وقتی توانایی و درک و فهم مردم از روابط متقابل در تمامی نقش‌ها را در مرز فاجعه رصد می‌کنی ، وقتی آمارهای فرهنگی ، اجتماعی را به گِل نشسته می‌بینی ، وقتی ...

چندی‌ست به رفتار و کردار عموم مردم بیشتر حساس و دقیق شده‌ام و گویی هرچه بیشتر دقیق می‌شوم عمق دردناک ماجرا بیشتر هویدا می‌شود.

آنچه می‌بینم چیزی جز زوال فرهنگی نیست. دیگر کار از معضلات بزرگ فرهنگی گذشته، مشکلات به عدم رعایت سطوح ابتدایی فرهنگ رسیده.هرچند دیدن این زوال در جامعه ایی که کتاب در آن تبدیل به کالای لوکس شود و خرید کتاب فراموش شود و لیست کتاب های پرفروشش هم بنا به محتوای کتاب برق شوقی در چشمت نمی اندازد، جامعه ایی که پرفروش ترین فیلم‌هایش فیلم های کمدی دم دستی هستند و فیلم های اخلاقی و فرهنگی حوصله دیده شدن نمی یابند ، جامعه ایی که کافه هایش از پاتوق بحث های روشنفکری به پاتوق بازی های مافیایی تغییر جهت داده ، جامعه ایی که از زنگ هنر و فرهنگ در ساختار آموزشی اش چیزی جز اسمی نمادین باقی نمانده ، جامعه ایی که اساتید دانشگاهی که الگوهای جذاب سنین جوانی هستند از تهی سرشار شده و چیزی به تعداد انگشتان دست از آنها باقی نمانده، جامعه ایی که رسانه اش خوراک فرهنگی تزریق نمی کند و بنا به شکاف عمیق کارسازی اش را از دست داده پیش بینی این وضعیت چندان عجیب نبوده و نیست.

قطعا نگاه ایده آل گرایانه ندارم و می دانم در هر جامعه ایی (حتی جوامع پیشرفته فرهنگی) هم فیلم های کمدی و تفریحات سرگرم کننده طرفداران خودش را دارد و همچنین آگاهم که بخشی از این تغییرات حاصل مناسبات و اقتضائات زندگی امروزه است اما صحبت از تناسب و تعادل است. وقتی تناسب و تعادل به کلی برهم خورد و فیلمها و صفحات و تفریحات دم دستی و سطحی فاصله ی کیلومتری با موارد تحلیلی و قابل تامل و فاخر می یابد نتیجه متفاوت و غم انگیز می شود.

آری، در هر جامعه‌ایی حاکمیت و دولت با فرهنگ‌سازی از طریق دو ابزار قدرتمند رسانه و فضای آموزشی که در دستانش است نقش اساسی ایفا می کند و برکمتر کسی پوشیده نیست که فرهنگ‌سازی در وهله اول وظیفه دولت و حاکمیت است تا با ابزارهای قدرتمندش فرهنگ سازی کند و جهت دهد و در ادامه نیز خانواده. اما وقتی در ساختار کلان این هدف را کم رنگ وکارکرد تاثیرگذاری اش را کم رمق می یابی، یا جهت دهی اش را جهت دهی مناسب تحلیل نمیکنی و خانواده را نیز به عنوان بازیگر فعال بعدی، به دلیل حضور در همین بستر اقتصادی فرهنگی در اکثر موارد غیرموثر و پیرو می یابی چه باید کرد؟

آیا باید ایستاد و این سقوط دهشتناک را نظاره کرد ؟ آیا همچون اقتصاد و ... کاری از دستمان برنمی آید؟

نقش افراد (به ویژه بنا به فراگیر شدن فضای مجازی ) در ریز موارد چه می شود؟

در این خصوص شاید نتوان در بُعد کلان کاری کرد و این فرصت بنا به موارد گفته شده در حیطه و توان ما نباشد یا در نگاه بدبینانه تر از دست رفته باشد و فرآیندی جدی تر و قوی تر و متفاوت تر برای احیایش نیاز باشد ، اما در خصوص ریز موارد و خرده فرهنگها نقش افراد کمرنگ نیست

اینکه در رانندگی اینچنینیم، اینکه بدیهیات بهداشتی اولیه را نمی دانیم، اینکه موارد ابتدایی آداب و معاشرت را بلد نیستیم ،اینکه با هنر رابطه نا آشناییم ، پای چیزی بیش از کمکاری دولت و حاکمیت در میان است..

به نظرم برخلاف اقتصاد و سیاست های کلان سیاسی که نمی‌توان در بعد فردی چندان کارساز بود، در بحث فرهنگی شاید بتوان تلنگر و جریانی ایجاد کرد. جریانی هرچند کوچک.

شاید در عصری که فضای مجازی محرومیت و محدودیت های دانستن و یادگیری را از بین برده و از طرفی هر صفحه مجازی خودش نقش یک بیلبورد را ایفا می کند ،عضویت در گروه‌های منتشر کننده مطالب مفید ، خواندن و بازنشر تلنگرهای فرهنگی در فضاهای مجازی مان می تواند خود به خود نقش موثری در بیداری ما و در ادامه، جامعه ایجاد کند. باید از فضای مجازی نه فقط در جهت خرید وسرگرمی و پُرکردن اوقات فراغت که گاها برای دِین فرهنگی مان بهره ببریم.

باید آستین ها را بالا زد، زوال فرهنگی با سرعتی عجیب در حال پیشروی ست . معضلی که تحملش از زوال اقتصادی و سیاسی به مراتب سخت تر است چرا که اگر دلخوشی و تکیه گاه فرهنگی مان هم از دست دهیم، تحمل بار اقتصادی ،سیاسی دیگر غیرممکن خواهد بود.

پس، از آنچه داریم برای آنچه می‌توانیم اصلاحش کنیم نهایت استفاده را ببریم.

همرفیق ،همشهری، همکار و هم میهنی عزیز ، حداقل با رعایت موارد اولیه فرهنگی و اضافه کردن چند پیجِ خوب ادبی، روان‌شناسی ، تحلیلی و اندیشه ایی به صفحات مورد علاقه خود و اضافه کردن عادت مطالعه روزنامه و کتاب خوب چرخه زوال فرهنگی را به سهم خود بشکن و در سال جدید از فضای مجازی ،درکنار استفاده کاری یا پُر کردن اوقات فراغت برای خواندن ، تامل کردن ،تغییر کردن و در ادامه بازنشر مسائل فرهنگی برای استفاده دیگر دوستان بهره ببر . ساده ترین و کمترین کارهایی که بدون هزینه یا با حداقلی ترین هزینه می توانیم انجام دهیم و جای هیچ بهانه جویی در آن نیست.

قصد شعار دهی های کلیشه ایی ندارم اما چاره ایی نیست، تا دیرنشده خانه تکانی فرهنگی کنیم و برای نجات تتمه بارقه های سوسو زننده فرهنگی بکوشیم.

که گر مراد نیابم به قدر وسع بکوشم

به راه بادیه رفتن به از نشستن باطل

*فعال اجتماعی

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903032

دیگر خبرها

  • تیپ خاص ناصر حجازی در فضای مجازی داغ شد!
  • (ویدئو) فیلم جدید کشف آدم کوتوله در ایران فضای مجازی را منفجر کرد
  • جشن دختر دبیرستانی‌ها با ببعی چه بازیگوشی!
  • تصویر باورنکردنی از یک خیابان در شهر اروپایی سوژه فضای مجازی شد
  • تمدید فرصت ارسال آثار به جشنواره «آسمون»
  • پدر، مادر، ما متهمیم ...
  • عکس| اعتراض عجیب‌وغریب چینی‌ها به شرایط کاری
  • هرقانونی در فضای مجازی به معنای محدود کردن فضای مجازی نیست!
  • آغاز داوری آثار جشنواره قصه‌گویی «نون، قصه و نمک مادربزرگ»
  • پایان داوری آثار نخستین جشنواره هنری «گنجینه مِهر»